خلاصه:

·        مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال، کبد، پانکراس و آندومتر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2(T2D)  حداقل دو برابر جمعیت عمومی است.

·        نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در زنان جوان تر مبتلا به دیابت نوع 2 در حال افزایش است، نویسندگان پیشنهاد کردند که غربالگری سرطان سینه به زنان جوان تر مبتلا بهT2D گسترش یابد.

·        نرخ کلی مرگ و میر ناشی از سرطان در افراد مبتلا به دیابت نوع 2در سنین 55 و 65 سال اندکی کاهش یافته، در حالی که در میان افراد 75 و 85 ساله افزایش یافته است - با کاهش مرگ و میر کلی و مرگ و میر قلبی عروقی در افراد مسن، افراد بیشتری شانس تشخیص سرطان و مرگ بر اثر آن را دارند.

·        نه تنها نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان در سیگاری های فعلی نسبت به افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند بالاتر است، بلکه این افراد افزایش مرگ و میر را نیز تجربه کرده اند.

27 ژانویه 2023 - بر اساس مطالعه ی جدید منتشر شده در Diabetologia، مرگ و میر ناشی از سرطان در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور قابل توجهی بیشتر از جمعیت عمومی است.

این مطالعه نشان داد که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با جمعیت عمومی، برای همه ی انواع سرطان 18 درصد بیشتر، برای سرطان سینه 9 درصد بیشتر و برای سرطان روده بزرگ 2.4 برابر بیشتر است. مرگ و میر ناشی از سرطان در افراد مبتلا به دیابت نیز در مقایسه با جمعیت عمومی برای سرطان های مرتبط با دیابت، مانند سرطان های کبد، پانکراس و آندومتر، تقریباً دو برابر بیشتر بود.

این مطالعه همچنین به افزایش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان سینه به میزان 4.1 درصد در سال در میان زنان جوان مبتلا به دیابت نوع 2 در طول دوره ی 20 ساله این مطالعه -از سال 1998 تا 2018 - اشاره کرد.

تعداد فزاینده‌ای از شواهد اپیدمیولوژیک خطر بروز و مرگ و میر بیشتر را برای برخی از انواع سرطان در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده‌اند. مکانیسم های بیولوژیکی زیربنایی برای این ارتباط شامل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اثرات افزایش قند خون و سطح انسولین، مقاومت به انسولین و التهاب مزمن است. شواهد قوی همچنین نشان می دهد که یک رابطه علّی بین دیابت نوع 2 و سرطان پانکراس، کبد و آندومتر وجود دارد.

اگرچه مطالعات قبلی به طور گسترده نابرابری در پیامدهای قلبی عروقی را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد بررسی قرار داده اند، کمتر در مورد وجود این نابرابری ها در میزان مرگ و میر ناشی از سرطان اطلاعاتی در دسترس است.

در این مطالعه جدید، محققان گروهی از افراد 35 ساله یا بالاتر را که بین اول ژانویه 1998 تا 30 نوامبر 2018 برای آنها دیابت نوع 2 تشخیص داده شده بود، بررسی نمودند. آنها روندها را در همه علل، همه سرطان ها و نرخ های مرگ و میر را برای سرطان های خاص بر اساس سن، جنسیت، قومیت، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، چاقی، وضعیت سیگار کشیدن تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین نسبت های استاندارد شده ی مرگ و میر را در مقایسه ی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با جمعیت عمومی برآورد کردند.

این مطالعه شامل 137804 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 تازه تشخیص داده شده با میانگین پیگیری 8.4 سال بود. بر اساس این مطالعه، میزان مرگ و میر ناشی از همه علل در همه سنین بین سال‌های 1998 تا 2018 کاهش یافته است. همچنین، نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان (همه سرطان‌ها به استثنای سرطان پوست غیرملانوما)، و نرخ مرگ و میر کلی برای افراد 55 ساله 1.4 درصد در سال و برای افراد 65 ساله 0.2 درصد در سال کاهش یافته است، اما برای افراد 75 ساله 1.2 درصد در سال و برای افراد 85 ساله 1.6 درصد در سال افزایش یافته است.

روند صعودی ثابتی نیز در نرخ مرگ و میر برای سرطان پانکراس، کبد، و ریه در تمام سنین، سرطان کولورکتال در اکثر سنین؛ سرطان سینه در سنین پایین تر؛ و سرطان پروستات و آندومتر در سنین بالاتر مشاهده شد.

خطر مرگ و میر ناشی از سرطان روده بزرگ، لوزالمعده، کبد و آندومتر در کل دوره مطالعه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با جمعیت عمومی، بیش از 1.5 برابر بود. علیرغم گزارش‌های ملی مبنی بر کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در محدوده سنی جوان‌تر، تحقیقات جدید همچنین نشان داد که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان تا 4.11 درصد در سال در زنان جوان مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش داشته است.

نویسندگان نوشتند: از این منظر، نتایج ما نشان می‌دهد که گسترش غربالگری سرطان سینه به زنان جوان مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است مفید باشد. با این حال، با توجه به هزینه بالا و قرار گرفتن بالقوه طولانی تر در معرض روش های غربالگری(اشعه ی ایکس)، تحلیل های مقرون به صرفه برای تعریف بازه زمانی مناسب و شناسایی زیر گروه هایی که ممکن است سود بیشتری ببرند، مورد نیاز است.

کاهش مرگ و میر قلبی عروقی در گروه های سنی بالاتر مشاهده شد که به پیشگیری و درمان موفقیت آمیز قلبی عروقی در دهه های اخیر نسبت داده شد. با این حال، این بدان معناست که افراد طولانی‌تر زندگی می‌کنند و شانس بیشتری برای ابتلا یا مرگ در اثر سایر بیماری‌ها مانند سرطان دارند. محققان خاطرنشان کردند که غربالگری دیابت و بهبود مدیریت آن، و همچنین تشخیص زودهنگام سرطان و درمان‌های بهتر، به نظر می‌رسد که برای بیماران جوان‌تر مبتلا به دیابت نوع 2 مانند جمعیت عمومی، مفید بوده است.

محققان همچنین میانگین درصد تغییرات سالانه(AAPC) بالاتری را در مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان (1.5٪) در مقایسه با مردان (1٪) ذکر کردند، اگرچه کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان در زناندر طول دوره مطالعه گزارش شد. عوامل بیولوژیکی، رفتارهای جستجوی سلامت و عوامل سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن و چاقی، همگی بین زنان و مردان متفاوت بود، اگرچه سهم نسبی هر یک در مرگ و میر ناشی از سرطان مشخص نیست. به گفته نویسندگان این مطالعه، ثروتمندترین جمعیت همچنین دارای میانگین درصد تغییرات سالانهبالاتری (1.5٪) نسبت به فقیرترین (1٪) بود که منجر به کاهش شکاف اما ادامه ی تفاوت از نظر وضعیت اجتماعی-اقتصادی شد.

سایر یافته های کلیدی شامل این موارد بود: میانگین درصد تغییرات سالانهمرگ و میر بالاتر ناشی از سرطان در افراد مبتلا به چاقی مرضی (5.8٪) در مقایسه با سایر دسته های وزنی (همه <1٪)، و همچنین میانگین درصد تغییرات سالانهی بیشتر برای مرگ و میر ناشی از سرطان در بیماران سفید پوست (2.4٪) در مقایسه با میانگین سالانه درصد تغییرات سالانه در میان اقوام غیر سفیدپوست( کاهش 3.4 درصدی).

شکاف در مرگ و میر ناشی از سرطان بین افراد سیگاری و غیرسیگاری نیز افزایش یافته بود، به طوری که در بیماران سیگاری میانگین سالانه درصد تغییرات سالانه ی مرگ و میر ناشی از سرطان 3.4 درصدبودند، در حالی که برای افراد غیر سیگاری این آمار 1.4 درصد کاهش داشت. نویسندگان این مطالعه پیشنهاد کردند که سیاست‌ها و ساختارهای فعلی مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند برای افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، بیشتر از افراد سیگاری مفید باشد، اما مداخلات مناسب برای افراد سیگاری‌ می‌تواند به رفع افزایش مرگ ‌و میر ناشی از سرطان کمک کند.

نویسندگان نوشتند: پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت یک اولویت بوده و همچنان مورد توجه است. نتایج ما با نشان دادن اینکه سرطان ممکن است بر بیماری قلبی عروقی به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پیشی بگیرد، این دیدگاه را به چالش می کشد. بنابراین، راهبردهای پیشگیری از سرطان حداقل به اندازه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، به ویژه در افراد مسن و برای برخی از سرطان ها مانند سرطان کبد، کولورکتال و پانکراس، نیازمند توجه بیشتری هستند.

منبع:

https://www.pharmacytimes.com/view/study-finds-increased-cancer-mortality-in-patients-with-type-2-diabetes